Startup Marketing. Το Startup Marketing βασίζεται στο Content Marketing και στα Social Media. Το πιο σημαντικό στοιχείο για να στήσουμε μια επιτυχημένη και αποδοτική επιχείρηση, είναι να βαδίσουμε με σταθερά βήματα ώστε να εξασφαλίσουμε από την αρχή σταθερά θεμέλια. 

Προσδιορίζουμε το target Market

Ορίζουμε πρώτα ένα ασφαλές target market και έπειτα επενδύουμε δυναμικά σε  σύγχρονες στρατηγικές Marketing.

Υπάρχουν 4 βασικοί παράγοντες που θα πρέπει να λάβουμε υπόψη μας:

-Το εύρος του αγοραστικού κοινού

Απευθυνόμαστε σε γυναίκες ή σε άντρες; Διαχωρίζουμε το κοινό σας με βάση γεωγραφικά στοιχεία; Ξεκαθαρίζουμε τα όρια του αγοραστικού κοινού της εταιρείας μας, για να προσαρμόσουμε σωστά το marketing μας.

-Την αγοραστική δύναμη του κοινού

Το κοινό μας έχει χρήματα να δαπανήσει για το προϊόν μας;

Τον ανταγωνισμό της αγοράς

Η αγορά παρουσιάζει κορεσμό; Υπάρχουν πολλοί ανταγωνιστές στον τομέα μας;

-Την αξία της προσφοράς

Αξίζει πραγματικά να προωθήσουμε το προϊόν μας στην αγορά;

Ορίζουμε τα keywords

Δημιουργούμε την keywords λίστα μας. Η λίστα αυτή θα μας βοηθήσει στη διαχείριση του κεντρικού μας site, του blog και των social media. Διαλέγουμε λέξεις και φράσεις που είναι άμεσα συνδεδεμένες με το brand μας.  Σκεφτόμαστε τι είναι αυτό που θα πληκτρολογούσε κανείς στις μηχανές αναζήτησης (Google, Amazon, Bing, κ.λ.π) για να βρει το site της Startup μας. Ξεκινάμε με μία βασική λίστα έως 5 keywords που προσδιορίζουν το ακριβές αντικείμενο της εταιρεία μας. Η λίστα αυτή θα πρέπει να βασίζεται στην αξία της προσφοράς μας, τι ακριβώς προσφέρουμε στους πελάτες μας. Έπειτα, διευρύνουμε την λίστα μας προσθέτοντας δευτερεύοντα, πιο ειδικά keywords. Αξιοποιούμε τα εργαλεία αναζήτησης keywords για να εντοπίσουμε δυνατά keywords, που θα ανεβάσουν την επισκεψιμότητα και την απόδοση της σελίδας μας.

Επιχειρηματική επιτυχία της Startup

Η επιτυχία είναι διαφορετική για κάθε Startup. Αν για μία A Startup η επιτυχία είναι 1000 νέες εγγραφές ανά μήνα, για μια B Startup ίσως είναι 70.000€ έσοδα ανά μήνα. Καθορίζουμε το ξεκίνημα της Startup μας με την ιδέα ως όραμα για όλη τα μέλη της ομάδας της επιχείρησης. Η δημιουργία και η ανάπτυξή της επιχείρησης μας βασίζεται στην συνέπεια της αρχικής ιδέας. Το θετικό αποτέλεσμα της προσπάθειας αυτής θα είναι η επιτυχία. Ως επιχειρηματίες η επιτυχία για εμάς μπορεί να είναι οι εγγραφές, τα έσοδα, ή τα κέρδη.

Conversion Rate

Ένα επιτυχημένο Startup marketing, εκτός των άλλων εργαλείων, βασίζετε και στο conversion rate της επιχειρηματικής ιστοσελίδας σας στο διαδίκτυο.

Παράδειγμα:

Οι εγγραφές στο newsletter μας. 100 νέες εγγραφές ανά μήνα δείχνουν σημαντική άνοδο, αν το conversion rate σας ανέρχεται στο 20%. Αντίθετα, αν το conversion rate της σελίδας σας είναι κοντά στο 1%, 100 νέες εγγραφές στο newsletter είναι ασήμαντες.

Με τους εξειδικευμένους τρόπους αυξάνουμε το Conversion Rate των αιτήσεών μας!

Διανομή του budget μας

Υπολογίζουμε από την αρχή το κεφάλαιο που διαθέτουμε στη Startup μας και βάζουμε όρια στις επενδύσεις που χρειάζεται να κάνουμε. Ερευνάμε και μελετάμε τις ανάγκες της Startup επιχείρησης μας και αναλόγως διανέμουμε το budget στον προϋπολογισμό των εξόδων μας.

Παράδειγμα:

Μπορεί το site μας να είναι το πιο ισχυρό εργαλείο μας και να θέλουμε να επενδύσουμε το 35% του προϋπολογισμού μας σε αυτό ή μπορεί να θέλουμε να διαθέσετε το 15% του προϋπολογισμού για τη δημιουργία μιας καμπάνιας email marketing ή να διαθέσουμε το 10% για μια διαφημιστική καμπάνια SEM.

Social Media

Τα social media την σημερινή εποχή είναι  ένας από τους πιο δημοφιλείς τρόπους για να προωθήσουμε περιεχόμενο με τα προϊόντα ή της υπηρεσίες μας και να αλληλοεπιδράσουμε με τους Νέους Δυνητικούς πελάτες μας. Αυτό επιτυγχάνεται με την τακτική δημοσίευση περιεχομένου με σκοπό να προσελκύσει παλαιούς και νέους πελάτες στο site μας δημιουργώντας εκατοντάδες νέα leads.  Η Startup μας, είναι υποχρεωμένη, να   αφιέρωση το ανάλογο χρόνο στην αξιοποίηση και τη διαχείριση των social media. Με την κοινωνική δικτύωση της startup μας ενισχύουμε το marketing.

Social Media που μας ταιριάζουν

Την Startup επιχείρησή μας πρέπει να την εγγράψουμε   στα social media, χαράζοντας και ακολουθώντας συγκεκριμένη στρατηγική. Η παρουσία μας δεν είναι αναγκαία σε όλα τα social media, μόνο και μόνο για να ανταποκριθούν στις τάσεις(trends) της αγοράς ή ακόμα επειδή είναι τοποθετημένοι σε κάποια κοινωνικά δίκτυα οι ανταγωνιστές μας («αν κάποιος πάει να πέσει στον γκρεμό δεν τον ακολουθούμε και εμείς»).

Πρέπει να δούμε ποιο κοινωνικό δίκτυο ταιριάζει στην δικιά μας Startup. Στο Facebook, στο Twitter, στο Instagram, στο YouTybe, όλα αυτά είναι εξίσου δημοφιλή σήμερα αλλά το καθένα έχει διαφορετικά χαρακτηριστικά.

Παράδειγμα:

Στο Facebook, προώθουμε οπτικό περιεχομένο όπως φωτογραφίες και βίντεο. Στο Twitter προσελκύει περισσότερες εμφανίσεις σε links. Το Instagram είναι μια δωρεάν εφαρμογή κοινωνικής δικτύωσης που δίνει την δυνατότητα επεξεργασίας και κοινοποίησης φωτογραφιών και βίντεο στο διαδίκτυο. Οι χρήστες μπορούν να μοιράζονται φωτογραφίες και βίντεο με τους ακολούθους τους (followers) ή με επιλεγμένη ομάδα φίλων, να σχολιάζουν και να δηλώνουν ότι μια δημοσίευση τους αρέσει. Το YouTube είναι ένα Κοινωνικό Μέσο κοινοποίησης, αναπαραγωγής και διαμοιρασμού βίντεο. Είναι το δημοφιλέστερο στο είδος του, αφού κάθε μήνα το επισκέπτονται πάνω από 1 δισ. ενεργοί χρήστες, ενώ κάθε λεπτό ανεβαίνουν 100 ώρες βίντεο.

Κάθε social media έχει διαφορετική στόχευση και διαφορετική λειτουργία. Επίσης, πρέπει να λάβουμε υπόψη μας τα ηλικιακά όρια που αφορούν κάθε δίκτυο. Το Tumblr για παράδειγμα προσελκύει νεανικό κοινό, ενώ στο LinkedIn κινούνται χρήστες  μεγαλύτερης ηλικίας, που είναι ενεργοί στον εργασιακό χώρο.

Η τέχνη του post

Κάθε δίκτυο κοινωνικής δικτύωσης στοχεύει σε ηλικιακά διαφορετικό κοινό. Τέλος πρέπει να λάβουμε υπόψη μας τις ώρες που αυτό το κοινό κινείται στο διαδίκτυο.

Παράδειγμα:

Εάν στοχεύουμε σε νέους ηλικιακά, οι πρωινές και οι βραδινές ώρες είναι οι καλύτερες για να κοινοποιήσουμε τα posts μας.

Facebook: Δημοσιεύουμε με σταθερή συχνότητα τουλάχιστον 3 φορές την εβδομάδα. Ιδανική ημέρα είναι το Σάββατο για να κοινοποιήσουμε τα post. Μετά τις 12 το μεσημέρι είναι η καλύτερη ώρα για να κάνουμε share.

Twitter: Δημοσιεύουμε νέα tweets όλες τις ημέρες της εβδομάδας με συχνότητα 5 tweets ανά ημέρα. Μετά τις 5 το μεσημέρι είναι η καλύτερη ώρα για να κάνουμε retweet.

Η δημιουργία των post θέλουν έμπνευση

Σκοπός της Startup είναι να εξασφαλίσετε μια δυνατή παρουσία στα social media κερδίζοντας την εμπιστοσύνη των χρηστών του διαδικτύου. Δημιουργούμε περιεχόμενο που είναι καλαίσθητο, ξεχωρίζει μέσα στο πλήθος των διάφορων πληροφοριών που υπάρχουν στο διαδίκτυο και  αξίζει πραγματικά. Μοιραζόμαστε όμορφες εικόνες ή motivational quotes με τους followers μας, ώστε κάθε φορά που μας επισκέπτονται στη σελίδα μας θα βρίσκουν νέο και ενδιαφέρον υλικό που θα τους κεντρίζει την περιέργεια. Με αυτό τον τρόπο χτίζουμε σχέσεις εμπιστοσύνης με τους χρήστες και συγχρόνως τους προτρέπουμε να αλληλοεπιδράσουν και με άλλους χρήστες για να μοιραστούν τις εμπειρίες που αποκόμισαν από την σελίδα μας,  μαζί τους. Προσεγγίζουμε δημοφιλή άτομα με υψηλή κοινωνική αποδοχή και προσπαθούμε να τους εντυπωσιάσουμε. Αν καταφέρουμε να τραβήξουμε την προσοχή τους, είναι πιθανόν να προωθήσουν τις ιδέες μας και να μας μάθουν οι followers τους.

Δημιουργούμε blog

Η δημιουργία ενός blog είναι αρκετά σημαντική για την επιχείρησή σας. Είναι η πρώτη ενέργεια που πρέπει να γίνει πριν ξεκινήσουμε με τα υπόλοιπα social media. Στην πραγματικότητα δεν πρόκειται για κάτι δύσκολο. Μία πολύ γνωστή πλατφόρμα  για blog είναι το WordPress, το οποίο μπορείτε να το βρείτε δωρεάν και να δουλέψετε με τα plugins που διαθέτει. Επίσης μια ακόμη δημοφιλή πλατφόρμα δωρεάν δημιουργίας και σχεδιασμού Blog προφέρει η Google. Το blog μας πρέπει να είναι αισθητικά ελκυστικό ο σχεδιασμός του να μην έχει περιττά στοιχεία και να είναι λειτουργικό.

Δημιουργία στοχευόμενου περιεχόμενου και προώθηση αποτελεσματικού Content.

Δημιουργούμε μία θεματική λίστα

Έπειτα από το στήσιμο του blog, προχωράμε στην δημιουργία  ενός πετυχημένο περιεχόμενου, ενός πετυχημένου άρθρου. Πριν ξεκινήσουμε να γράφουμε τα άρθρα μας, δημιουργούμε πρώτα μία θεματική λίστα. Αυτή θα βασίζεται στη λίστα με τα keywords που έχουμε ήδη δημιουργήσει για το SEO της σελίδας μας. Ξεκινούμε γράφοντας μερικές ιδέες γύρω από κάθε μας keyword. Σημειωτέο χρησιμοποιούμε πάντα τα keywords στους τίτλους με τρόπο, που να εντάσσονται αρμονικά στο νόημα. Οργανώνουμε τις ιδέες μας και προγραμματίζουμε τις δημοσιεύσεις, κοινοποιήσεις των post. Σημειώνουμε στο calendar προγραμματίζοντας όλες τις εργασίες που είναι απαραίτητες να γίνουν στο blog μας. Περιγράφοντας τις ιδέες μας, ποιος θα αναλάβει να γράφει τα άρθρα, ποια άρθρα είναι υπό κατασκευή και ποια έχουν ολοκληρωθεί, κάθε πότε θα δημοσιεύονται. Η συνέπεια στην εργασία μας θα εμπνέει εμπιστοσύνη στους χρήστες του διαδικτύου με αποτέλεσμα να γίνουν πιστοί αναγνώστες των άρθρων μας.

Διευκρινίζουμε τι είδους περιεχόμενο θα δημοσιεύουμε

Έχοντας πάντα στο μυαλό μας το target market στο οποίο απευθυνόμαστε δημιουργούμε το ανάλογο περιεχόμενο.

Οι κύριοι τύποι περιεχομένου που μπορούμε να δημοσιεύσουμε, πέρα από τα άρθρα του blog είναι:

eBooks: Η δημιουργία ενός eBook το οποίο να προσφέρετε δωρεάν στους επισκέπτες του blog με αντάλλαγμα το ονοματεπώνυμο και το email των ενδιαφερόμενων. Με αυτή την μικρή κίνηση έχετε εξασφαλίσει ήδη νέα leads καθώς επίσης και τα στοιχεία τους. Κατόπιν τους παροτρύνουμε να ενεργήσουν βάζοντας τους να βαθμολογήσουν το eBook μας. Αυτό είναι το ιδανικό ξεκίνημα επικοινωνίας με το κοινό μας.

Newsletter: To email marketing είναι ένα από τα χρήσιμα εργαλεία που πρέπει να χρησιμοποιεί σωστά η startup επιχείρησή μας για να προωθήσει αποτελεσματικά τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες που προσφέρει στο κοινό της. Δημιουργούμε μια ευκολόχρηστη  φόρμα εγγραφής στο newsletter σας. Ετοιμάζουμε μια προσφορά από τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες που προσφέρουμε, δημιουργούμε μια καμπάνια email marketing, και την προωθούμε μέσο των email. Κάθε φορά στέλνουμε και κάτι διαφορετικό. Η ενημέρωση για εκπτώσεις, η προώθηση νέων προϊόντων, τα γενικότερα νέα της εταιρείας ή ακόμα και ένας διαγωνισμός είναι πάντα ελκυστικές λύσεις.

Video: Ανεβάζουμε κάθε video που δημιουργούμε στο blog μας, στην κεντρική σελίδα του site μας καθώς επίσης και στα social media. Έρευνες δείχνουν ότι η πλειοψηφία των χρηστών του internet προτιμούν να βλέπουν videos, παρά να διαβάζουν άρθρα.

Guest Blogging

Το Guest Blogging θεωρείται ζωτικής σημασίας για μία Startup. Επιδιώκουμε να γράφουμε οι ίδιοι ως καλεσμένοι σε αναγνωρισμένες σελίδες, blog, με τον τρόπο αυτό αποκτάμε αναγνωρισιμότητα  στο διαδίκτυο. Επίσης καλούμε έναν γνωστό blogger να γράψει στη σελίδα μας με τον τρόπο αυτό αποκτάμε ισχυρό traffic.

Αναζητούμε πετυχημένους αρθρογράφους που στοχεύουν το ίδιο target market με εμάς και τους προτείνουμε συνεργασίες. Οι περισσότεροι bloggers είναι ανοιχτοί  σε guest συνεργασίες. Προετοιμάζουμε την πρότασή μας και εξηγούμε ποια στοιχεία θέλουμε να καλύπτει το θέμα που πρόκειται να αναθέσουμε. Αναζητούμε μοντέρνες και καινοτόμες ιδέες, για να κάνουμε ένα δυναμικό ξεκίνημα. Όταν το post δημοσιευθεί, ζητούμε από τον guest blogger να το προωθήσει και ο ίδιος στη σελίδα του, ώστε να μας μάθουν οι δικοί του ακόλουθοι.

Αξιοποιούμε τα emails

Αποθηκεύουμε τα στοιχεία των χρηστών που παρακολουθούν την σελίδα μας. Με απλή καταγραφή των emails (κατέβασμα ενός eBook), εγγραφές στο newsletter (άτομα που ενδιαφέρονται να μαθαίνουν ενημερώσεις και να διαβάζουν νέο περιεχόμενο της startup) και εγγραφές στο blog (αναγνώστες του blog).

Τελικοί έλεγχοι και μετρήσεις

Εκτελούμε τους τελικούς ελέγχους και μετρήσεις, ώστε να είμαστε σίγουροι ότι όλα λειτουργούν σωστά. οι τακτικοί έλεγχοι θα μας βοηθήσουν να εντοπίσουμε τις αδυναμίες μας  και να βελτιωνόμαστε συνεχώς.

Analytics Tools

Για να αξιολογήσουμε την πορεία της εταιρείας μας χρειαζόμαστε ένα αξιόπιστο εργαλείο μέτρησης & ανάλυσης , Analytic Tool. Ένα απλό και λειτουργικό εργαλείο είναι τo Google Analytics, το οποίο μας προσφέρει αναλυτικές πληροφορίες για την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας, τα δημογραφικά στοιχεία που αφορούν στους επισκέπτες της, τα στατιστικά στοιχεία σχετικά με το ποσοστό επιστροφής στην σελίδα και τον χρόνο πλοήγησης σε αυτήν, τις πληροφορίες για τον browser με τον οποίο την επισκέφθηκαν, καθώς και τους τρόπους με τους οποίους κατέληξαν σε αυτήν. Υπάρχουν αρκετά άλλα αξιόπιστα εργαλεία Analytic Tool που μπορούμε να απευθυνθούμε εκτός από την Google Analytics. Κατανοώντας τα στατιστικά των μετρήσεων και αξιοποιώντας τα, μπορούμε να βελτιστοποιήσουμε το περιεχόμενο της σελίδας μας.

Αξιοποιώντας τα αποτελέσματα των μετρήσεων

Οι μετρήσεις γίνονται κάθε εβδομάδα για να έχουμε σωστή έως ακριβή πληροφόρηση. Ότι δεν μπορούμε να μετρήσουμε δε μπορούμε να το διαχειριστούμε. Συγκρίνουμε κάθε βδομάδα τα αποτελέσματα των μετρήσεων με αυτά της προηγούμενης και κρατάμε εκτενή αρχεία. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να βλέπουμε την απόδοση της σελίδας μας ώστε να βελτιστοποιήσουμε το περιεχόμενο της σελίδας μας. Ιδανικά, θα πρέπει να κάνετε μετρήσεις κάθε βδομάδα.

Όταν διαπιστώσουμε ότι το target market μας ανταποκρίνεται θετικά σε μια συγκεκριμένη πρακτική marketing, τότε την επαναλαμβάνουμε και στο μέλλον. Όταν διαπιστώσουμε ότι οι μετρήσεις δείχνουν μειωμένη απόδοση κάποιου newsletter ή μία αποτυχημένη καμπάνια στο Facebook, ελέγχουμε γιατί δεν πήγαν και τόσο καλά και το διορθώνουμε.

Μια επιχείρηση Startup χρειάζεται μία πολύ μελετημένη στρατηγική, ποιοτικό περιεχόμενο και δυναμική παρουσία στα social media. Σε μια Startup επιχείρηση δοκιμάζει συνέχεια καινούρια πράγματα. Η καινοτομία είναι αυτή που κάνει πάντα τη διαφορά. Μια οργανωμένη Startup επιχείρηση στηρίζει την βιωσιμότητα και το κέρδος της, στην δημιουργικότητα και την αποτελεσματικότητα του Marketing. 

Γραμματικοπούλου Κωνσταντία

Γραμματικοπούλου Κωνσταντία

Marketer – Εκπαιδευτικός